WYBIERZ INNY PRZEDMIOT: RPP| EW I | EW II | EW III |MATEMATYKA | FIZYKA | BIOLOGIA| CHEMIA |JĘZYK POLSKI | JĘZYK ANGIELSKI| JĘZYK NIEMIECKI | RELIGIA| INFORMATYKA | PRZYRODA | GEOGRAFIA| HISTORIA| MUZYKA| PLASTYKA | WOS| EDB| DZ| ŚWIETLICA
BIOLOGIA
Zachęcam uczniów do odwiedzenia strony “ZDALNE LEKCJE”
LINK: Zdalne lekcje – Portal Gov.pl
kl. VIII
25.06.2020
Temat: Powtórzenie i utrwalenie wiadomości o ekologii i ochronie środowiska
W ramach powtórzenia proponuję kilka gier:
- https://quizizz.com/join/quiz/5b03fad5c247c2001a2cfa99/start?from=soloLinkShare&referrer=5e78825dccd80a001d92b6e5
- https://learningapps.org/view2014895
- https://learningapps.org/view1138169
Oczywiście możecie wybrać inne gry do powtórzenia wiadomości
czwartek 04.06.2020
Temat: Sposoby ochrony przyrody
- Przeczytaj tekst w podręczniku str.157-168
- Polecam stronę Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska https://www.gdos.gov.pl/formy-ochrony-przyrody
- Zwróć uwagę na formy ochrony przyrody Polsce
- W zeszycie zapisz po 5 gatunków roślin i zwierząt objętych ochroną gatunkową w Polsce
czwartek 28.05.2020
Temat: Racjonalne gospodarowanie zasobami przyrody.
1. Przeczytaj tekst w podręczniku str. 152-156 2. Odpowiedz ustnie na pytania 1-4 str. 156 3. W zeszycie zapisz w jaki sposób każdy z nas może przyczynić się do ochrony przyrody. Zadanie na ocenę ( min. 7 zdań)
czwartek 21.05.2020
Temat: Wpływ człowieka na różnorodność biologiczną
- Przeczytaj tekst w podręczniku str. 143-151
- W zeszycie zapisz temat lekcji i pisemnie odpowiedz na jedno wybrane pytanie 1-4 str.151
( na pozostałe pytania odpowiedz ustnie)
czwartek 14.05.2020
Temat: Poziomy różnorodności biologicznej
- Przeczytaj tekst w podręczniku str. 137-142
- Zapisz temat lekcji i pisemnie odpowiedz na pytanie 1 str. 142
- Ustnie odpowiedz na pytania 2- 4 str. 142
czwartek 07.05.2020
Temat: Ekologia – sprawdzian wiadomości.
Sprawdzian Ekologia
Rozwiąż test i odeślij na izawolek3639@gmail do dnia 08.05.2020
30.04.2020 czwartek
Temat: Powtórzenie wiadomości o ekologii.
- Zapoznaj się z podsumowaniem str.129-132
- W zeszycie zapisz temat lekcji i pisemnie rozwiąż test na str. 132 – Wiesz czy nie wiesz?
- Za tydzień sprawdzian z ekologii.
czwartek 23.04.2020
Temat: Materia i energia w ekosystemie.
- Przeczytaj tekst w podręczniku str. 125-128 lub skorzystaj z https://epodreczniki.pl/a/obieg-materii-i-przeplyw-energii-w-przyrodzie/Do8UrVCzC
- W zeszycie zapisz temat lekcji i krótkie wyjaśnienie na czym polega obieg materii i przepływ energii w ekosystemie.
czwartek 16.04.2010
Temat: Zależności pokarmowe w ekosystemie
- Przeczytaj tekst w podręczniku na stronie.121-124
lub skorzystaj z
https://epodreczniki.pl/a/zaleznosci-pokarmowe-w-ekosystemie/DEvAGg30I
- W zeszycie zapisz odpowiedź na pytanie 2 str. 124
- Kartkówka – wybierz grupę, uzupełnij i odeślij na izawolek3639@gmail.com
Kartkówka w załączniku i w wiadomościach na librusie
KARTKÓWKA: http://www.szkolalg.pl/wp-content/uploads/2020/04/kartkowka-zaleznosci-pokarmowe-2.pdf
czwartek 02.04.2020
Temat: Czym jest ekosystem?
Książka str. 116-120 lub skorzystajcie z lekcji https://epodreczniki.pl/a/ekos
Do zeszytu pisemnie zad. 1 i 2 str. 120
Poprzednie:
Przeczytać w książce tematy: “Nieantagonistyczne zależności między gatunkami” str. 111, “Czym jest ekosystem?” str.116 oraz “Zależności pokarmowe.” str. 121 Do zeszytu (pisemnie) zadanie 2 i 4 str.120 oraz zad.2 str. 124
-Biologia kl. 8 Zeszyt ćwiczeń PDF http://www.szkolalg.pl/wp-content/uploads/2020/03/zeszyt-cwiczen-puls-zycia-klasa-8-zadania-na-marzec-kwiecien.pdf
kl. VII
25.06.2020
Temat: Budowa człowieka i jego zdrowie – powtórzenie wiadomości
W ramach powtórzenia polecam kilka gier na learning.Apps
- https://learningapps.org/view9526402
- https://learningapps.org/view9810295
- https://learningapps.org/view11097175
- https://learningapps.org/view7001547
- https://learningapps.org/view7089514
Oczywiście możecie wybrać inne gry do powtórzenia wiadomości
Poniedziałek 22.06.2020
Temat: Budowa człowieka i jego zdrowie
W ramach powtórzenia polecam kilka gier na learning.Apps
- https://learningapps.org/view9526402
- https://learningapps.org/view9810295
- https://learningapps.org/view11097175
- https://learningapps.org/view7001547
- https://learningapps.org/view7089514
15.06.2020
Temat: Powtórzenie wiadomości o rozmnażaniu człowieka
- Przeczytaj podsumowanie str. 241
- Rozwiąż test wiesz czy nie wiesz str. 242
- Polecam inne zadania :
Poniedziałek 08.06.2020
Temat: Higiena i choroby układu rozrodczego
- Przeczytaj w podręczniku tekst str.235-238
- Odpowiedz ustnie na pytania 1-3 str. 240
- W zeszycie wypisz choroby układu rozrodczego
czwartek 04.06.2020
Temat: Rozwój człowieka od narodzin do starości.
- Przeczytaj tekst w podręczniku str. 230-234 lub skorzystaj z
https://epodreczniki.pl/a/etapy-zycia-czlowieka/DCg726e7
- W zeszycie zapisz temat lekcji i pisemnie odpowiedz na pytanie 1 str. 234
- Na pytania 2-6 str. 234 odpowiedz ustnie
czwartek 28.05.2020
Temat: Rozwój zarodkowy i płodowy człowieka
1. Przeczytaj tekst w podręczniku str. 224-229 lub polecam https://epodreczniki.pl/a/rozwoj- zarodkowy-i-plodowy-czlowieka/D1B8G14kZ 2. Ustnie odpowiedz na pytania 1-5 str.229 3. W zeszycie zapisz : – funkcje błon płodowych ( owodni, omoczni i kosmówki) – funkcje łożyska i pępowiny
poniedziałek 25.05.2020
Temat: Funkcjonowanie żeńskiego układu rozrodczego
- Przeczytaj tekst w podręczniku str. 221-223 lub skorzystaj z https://epodreczniki.pl/a/funkcjonowanie-zenskiego-ukladu-rozrodczego/DhrkqYE2U
2.Odpowiedz ustnie na pytania pod tekstem str.223
- Uzupełnij kartę pracy i odeślij do dnia 28.05.2020
KARTA PRACY: http://www.szkolalg.pl/wp-content/uploads/2020/05/Cykl-miesiączkowy.pdf
czwartek 21.05.2020
Temat: Żeński układ rozrodczy
- Przeczytaj tekst w podręczniku str.218-220
- Zapisz w zeszycie temat lekcji i notatkę:
W notatce uwzględnij: 1. Funkcje żeńskiego układu rozrodczego
- Narządy płciowe – wewnętrzne i zewnętrzne
poniedziałek 18.05.2020
Temat: Męski układ rozrodczy
1.Przeczytaj tekst w podręczniku str. 215-217lub skorzystaj z https://epodreczniki.pl/a/zenski-i-meski-uklad-rozrodczy/Deoc0vvFy
- Odpowiedz ustnie na pytania 1-4 str.217
- Wykonaj ćwiczenie http://scholaris.pl/resources/run/id/47930
czwartek 14.05.2020
Temat: Co to są gamety i gonady?
- W zeszycie zapisz temat lekcji i notatkę.
>NOTATKA: Gamety i gonady - Do zeszytu narysuj i podpisz elementy budowy:
plemnika (str. 216) i komórki jajowej ( str. 219)
poniedziałek 11.05.2020
Temat: Powtórzenie wiadomości o narządach zmysłów.
- Przypomnij wiadomości o narządzie wzroku, słuchu, węchu, smaku i dotyku. Może Ci w tym pomóc podsumowanie na str. 211
- Test na ocenę – wybierz grupę A lub B, samodzielnie rozwiąż test i odeślij na izawolek3639@gmail.com
Termin wykonania zadania do 12.05.2020
czwartek 07.05.2020
Temat: Zmysły powonienia, smaku i dotyku
- Przeczytaj tekst w podręczniku str. 208-210
- Przeanalizuj schematy na stronie 208 i 209
- Wpisz do zeszytu co jest narządem powonienia, narządem smaku i narządem dotyku.
- Wpisz do zeszytu 5 podstawowych smaków rozróżnianych przez człowieka.
poniedziałek 04.05.2020
Temat: Higiena oka i ucha
- Przeczytaj tekst w podręczniku str. 203-207
- W zeszycie zapisz temat lekcji i notatkę. W notatce uwzględnij:
– wady wzroku oraz sposób korygowania tych wad (np. krótkowzroczność – soczewki wklęsłe)
– choroby oczu
30.04.2020
Temat: Ucho- narząd słuchu i równowagi.
- Przeczytaj tekst w podręczniku str. 200-202 lub skorzystaj z: https://epodreczniki.pl/a/ucho—narzad-sluchu-i-rownowagi/D12hc0UM9
- Odpowiedz ustnie na pytania do tekstu na str. 202
- Wykonaj ćwiczenie 1 i 2 umieszczone w załączniku
Załącznik: Karta pracy
poniedziałek 27.04.2020
Temat: Budowa i działanie narządu wzroku
- Przeczytaj tekst w podręczniku str.195-199 lub skorzystaj z https://epodreczniki.pl/a/oko—narzad-wzroku/DByVW3EI0 ( bez punktu 5 – choroby i wady wzroku)
- W zeszycie zapisz temat lekcji i narysuj schemat budowy oka ( to nie musi być artystyczny rysunek wystarczy schemat). Na schemacie powinny się znaleźć: rogówka, tęczówka, źrenica, soczewka, ciało szkliste, siatkówka, naczyniówka, twardówka, plamka, tarcza nerwu wzrokowego, ciało szkliste – rysunek str. 196
- Zwróćcie uwagę na rolę plamki i tarczy nerwu wzrokowego.
- W zeszycie zapiszcie co to jest: adaptacja oka i akomodacja oka.
- Zdjęcia zeszytu z tą lekcją proszę przesłać na mail izawolek3639@gmail.com – na ocenę.
czwartek 23.04.2020
Temat: Uzależnienia
- Przeczytaj w podręczniku tekst na str.253-256 lub skorzystaj z https://epodreczniki.pl/a/uzaleznienia/D1raxyg07
- W zeszycie wpisz temat lekcji i odpowiedz pisemnie na zadanie 1 str.256
poniedziałek 20.04.2020
Temat: Choroba – zaburzenie homeostazy
- Przeczytaj tekst w podręczniku str. 247-252 lub skorzystaj z: https://epodreczniki.pl/a/choroby-zakazne-i-pasozytnicze/D18LkaAxm
2.W epodręczniku proszę zwrócić szczególną uwagę na fragment o chorobach zakaźnych.
- Wpisz do zeszytu temat lekcji i odpowiedz na zadanie 2. str.252
- Korzystając z dowolnych źródeł wyjaśnij różnicę między epidemią i pandemią.
czwartek 16.04.2010
Temat: Równowaga wewnętrzna organizmu – homeostaza
- Przeczytaj tekst w podręczniku na stronie 245-246
- W zeszycie napisz co to jest homeostaza.
poniedziałek 06.04.2020
Temat: Powtórzenie i utrwalenie wiadomości o układzie nerwowym.
Jako powtórzenie proszę wypełnić test “Wiesz czy nie wiesz?” w książce str.191-192
Test w załączniku do odesłania na ocenę. Postarajcie się zrobić to samodzielnie!
Wszystko co potrzebujecie znajdziecie tutaj:
https://padlet.com/izawolek363
czwartek 02.04.2020
Temat: Higiena i choroby układu nerwowego
Książka str.185 lub https://epodreczniki.pl/a/radz
Zadanie 3 str. 189 pisemnie do zeszytu
poniedziałek 30.03.2020
Temat: Obwodowy układ nerwowy. Odruchy
Książka str. 181 Polecam: https://www.youtube.com/watch?v=xy_HG_EdxD4
Zadanie domowe 1-3 str. 92 i 4 str.93 (zeszyt ćwiczeń)
https://learningapps.org/watch?v=pcix6gnh220
–Biologia kl. 7 Zeszyt ćwiczeń PDF http://www.szkolalg.pl/wp-content/uploads/2020/03/zeszyt-cwiczen-puls-zycia-klasa-7-zadania-na-marzec-kwiecien.pdf
kl. VI
25.06.2020
Temat: Powtórzenie wiadomości o ptakach i ssakach
W ramach powtórzenia proponuję kilka gier
- https://quizizz.com/join/quiz/5ecab396b2071500205d76b4/start?from=soloLinkShare&referrer=5e78825dccd80a001d92b6e5
- https://learningapps.org/view2961613
- https://learningapps.org/view2127425
Oczywiście możecie wybrać inne gry do powtórzenia wiadomości
czwartek 04.06.2020
Temat: Powtórzenie i sprawdzenie wiadomości o kręgowcach stałocieplnych
- Powtórzcie wiadomości o ptakach i ssakach- Podsumowanie str. 143-144
W załączniku sprawdzian na ocenę. Termin do 05.06.2020
Powodzenia!
ZAŁĄCZNIK – SPRAWDZIAN- PTAKI I SSAKI
czwartek 28.05.2020
Temat: Znaczenie ssaków
1. Przeczytaj tekst w podręczniku str. 140-142 2. W zeszycie zapisz temat lekcji i pisemnie odpowiedz na pytanie 3 str. 142 Za tydzień sprawdzian z ptaków i ssaków
czwartek 21.05.2020
Temat: Przegląd ssaków
- Przeczytaj tekst w podręczniku str.136-139
- W zeszycie zapisz temat lekcji i pisemnie odpowiedz na pytanie 2 str. 142
W wolnym czasie polecam film https://www.cda.pl/video/640848bb
czwartek 14.05.2020
Temat: Cechy ssaków
- Przeczytaj tekst w podręczniku str. 131-135 lub skorzystaj z: https://epodreczniki.pl/a/ssaki/D1CMJfuas.
- Odpowiedz ustnie na pytania 1-3 str. 135
- Uzupełnij kartę pracy i odeślij do dnia 18.05.2020
KARTA PRACY-CECHY SSAKÓW
07.05.2020
Temat: Przegląd ptaków
- Przeczytaj tekst w podręczniku str.125-128
2. Odpowiedz ustnie na pytanie 1 str. 130
3. W załączniku jest kartkówka o ptakach- proszę rozwiązać i odesłać do dnia 08.05.2020 na mail: izawolek3639@gmail.com- kartkówka na ocenę
30.04.2020
Temat: Rozmnażanie się i rozwój ptaków.
- Przeczytaj tekst w podręczniku str. 122-123
- W zeszycie zapisz temat lekcji oraz wyjaśnienie co to są gniazdowniki i zagniazdowniki.
- W zeszycie narysuj schemat jaja ptaka i podpisz elementy, z których się składa
- Zrób zdjęcie strony w zeszycie z tą lekcją i odeślij do nauczyciela – zadanie na ocenę
Uwaga: Przypominam o sprawdzianie o kręgowcach zmiennocieplnych. Kto jeszcze nie odesłał, proszę to zrobić jak najszybciej.
23.04.2020
Temat: Kręgowce zmiennocieplne – powtórzenie i utrwalenie wiadomości.
Wszystko, co potrzebujecie do lekcji znajdziecie tutaj: https://padlet.com/izawolek3639/3pzzzkl6ao8i
Test proszę rozwiązać samodzielnie i przesłać na izawolek3639@gmail.com
czwartek 16.04.2010
Temat: Ptaki- kręgowce zdolne do lotu
- Przeczytaj tekst w podręczniku str. 119-124
lub skorzystaj z https://epodreczniki.pl/a/ptaki/D1HPuhFcq
- W zeszycie zapisz cechy budowy ptaków, które decydują o ich przystosowaniu do lotu ( zad. 2 str. 124)
- Zadanie dodatkowe -w wolnym czasie oglądnij https://www.cda.pl/video/6409117c
czwartek 02.04.2020
Temat: Gady – przegląd i znaczenie.
Książka str. 107
Polecam krótki filmik https://www.youtube.com/watch?
Zwrócić szczególną uwagę na gatunki gadów występujące w Polsce – napisać do zeszytu nazwy węży, jaszczurek i żółwi występujących w Polsce.
czwartek 26.03.2020
Temat: Gady – kręgowce, które opanowały ląd
Przeczytać w książce str. 103 lub https://epodreczniki.pl/a/gady—mistrzowie-przetrwania-w-suchym-srodowisku/DZOMypAxr
Zadanie domowe-pisemnie zad. 1 str 106 (podręcznik)
Zachęcam do robienia zadań w zeszycie ćwiczeń jako dodatkowa forma sprawdzenia swoich wiadomości.
Zadanie dodatkowe podczas zajęć zdalnych. Lapbook to forma kreatywnego zaprezentowania informacji na dany temat. Przeważnie jest to teczka, ale może być większa kartka/brystol z możliwością składania, dodawania dodatkowych kieszonek, przyczepiania dodatkowych karteczek z informacjami, zdjęciami , rysunkami. Na podstawie wiadomości z podręcznika lub innych źródeł przygotuj Lapbook na wybrany przez siebie temat: Ryby, Płazy lub Gady. Bądź kreatywny i wymyślaj. W Lapbooku możesz zamieścić informacje, które znajdziesz również i w innych źródłach. Przygotowany Lapbook zabierz na pierwszą lekcję z biologii po powrocie do szkoły.
-Biologia kl. 6 Zeszyt ćwiczeń PDF http://www.szkolalg.pl/wp-content/uploads/2020/03/zeszyt-cwiczen-puls-zycia-klasa-6-zadania-na-marzec-kwiecien.pdf
kl. V
24.06.2020
Temat: Powtórzenie i utrwalenie wiadomości o roślinach
W ramach powtórzenia proponuję kilka gier
https://learningapps.org/view2
https://learningapps.org/view1
https://quizizz.com/join/quiz/
Oczywiście możecie również wybrać inne gry do powtórzenia wiadomości
10.06.2020
Temat: Przegląd roślin nagonasiennych i okrytonasiennych- lekcja terenowa
Bardzo proszę wybierzcie się na spacer po najbliższej okolicy ( to może być nawet podwórko czy przydomowy ogród) i spróbujcie rozpoznać jak najwięcej gatunków drzew, krzewów i roślin zielnych.
W oznaczaniu gatunków skorzystajcie z różnych źródeł informacji np. podręcznik, atlas roślin, Internet.
Powodzenia i miłej zabawy.
3.06.2020
Temat: Powtórzenie i sprawdzenie wiadomości o roślinach nasiennych
1. Powtórzcie wiadomości z rozdziału V- pomoże wam w tym Podsumowanie na str. 154-157
2. Rozwiążcie test, który jest na ocenę i odeślijcie do 04.06.2020
Powodzenia!
27.05.2020
Temat: Znaczenie roślin okrytonasiennych
1. Przeczytaj tekst w podręczniku str. 148-149
2. W zeszycie zapisz temat lekcji i pisemnie odpowiedz na pytanie
1 i 2 str. 153
20.05.2020
Temat: Rozprzestrzenianie się roślin okrytonasiennych
1. Przeczytaj tekst w podręczniku str.143-147 lub skorzystaj z https://epodreczniki.pl/a/owoc
2. W zeszycie zapisz temat lekcji i odpowiedz ustnie na pytania 1-4 str. 147
3. Przeprowadź doświadczenie opisane na str. 146 Do doświadczenia napisz wniosek i zapisz w zeszycie.
13.05.2020
Temat : Cechy roślin okrytonasiennych
1.Przeczytaj tekst w podręczniku str.137-142 lub skorzystaj z
https://epodreczniki.pl/a/okry
2. Odpowiedz ustnie na pytania 1-3 str. 142
3. Uzupełnij kartę pracy i odeślij do dnia 18.05.2020
środa 06.05.2020
Temat: Jak zbudowane są rośliny nagonasienne?
1.Przeczytaj tekst w podręczniku na str. 129-133 lub skorzystaj z :
https://epodreczniki.pl/a/nagonasienne/D16NWszUV
- Odpowiedz ustnie na pytanie 1 i 2 str. 136
- Uzupełnij kartę pracy (można wydrukować i przypiąć do zeszytu lub przepisać)
KARTA PRACY- ROŚLINY NAGONASIENNE
środa 29.04.2020
Temat: Znaczenie paprotników w przyrodzie.
1. Przeczytaj tekst w podręczniku str. 124-128 – zwróć szczególną uwagę na znaczenie paprotników w przyrodzie i gospodarce człowieka ( str.125)
2. W zeszycie zapisz temat lekcji i wpisz nazwy gatunków paproci, skrzypów i widłaków opisane w książce. Na zielono podkreśl gatunki objęte ochroną, a na czerwono gatunki trujące.
środa 22.04.2020
Temat: Jak wyglądają paprocie, skrzypy i widłaki?
- Przeczytaj tekst w podręczniku na str.121-123 lub skorzystaj z https://epodreczniki.pl/a/paprocie-skrzypy-i-widlaki/DzRxMlvyF
- Zapisz temat lekcji
- W zeszycie narysuj i podpisz elementy budowy paproci, skrzypu (oba pędy – wiosenny i letni) oraz widłaka ( str. 122-123) – zadanie na ocenę
- Zrób zdjęcie strony zeszytu z tą lekcją i prześlij na maila izawolek3639@gmail.com
15.04.2020
Temat: Rola mchów w przyrodzie
1. Przeczytaj tekst w podręczniku na stronie 118-119
2. W zeszycie zapisz odpowiedź na pytanie 3 str.120
środa 08.04.2020
Temat: Mchy – budowa i środowisko życia
Książka str. 115-117 lub https://epodreczniki.pl/a/mchy
Do zeszytu proszę narysować mech i podpisać elementy budowy mchu (str. 116)
Przypominam tym, którzy nie odesłali rozwiązanego testu z poprzedniej lekcji, że ostateczny termin odsyłania zadania upływa 08.04.2020
środa 01.04 2020
Temat: Temat: Powtórzenie wiadomości o tkankach i organach roślinnych.
Jako powtórzenie proszę przeczytać podsumowanie str.110 i zrobić zadania w zeszycie ćwiczeń – Sprawdź, czy potrafisz str. 77
Test w załączniku do odesłania na ocenę. Postarajcie się zrobić to samodzielnie!
Wszystko, co potrzebne znajdziecie tutaj:
https://padlet.com/izawolek3639/6fdxhoo7nlar
czwartek 26.03.2020
Temat: Liść – wytwórnia pokarmu.
Książka str. 106 -przeczytać lub https://epodreczniki.pl/a/lisc/D10Bcl5mN
Zadanie domowe – pisemnie zad.3 str.109 (podręcznik)
Zachęcam do robienia zadań w zeszycie ćwiczeń jako dodatkowa forma sprawdzenia swoich wiadomości.
Zadanie dodatkowe podczas zajęć zdalnych. Lapbook to forma kreatywnego zaprezentowania informacji na dany temat. Przeważnie jest to teczka, ale może być większa kartka/brystol z możliwością składania, dodawania dodatkowych kieszonek, przyczepiania dodatkowych karteczek z informacjami, zdjęciami , rysunkami . Przeczytaj tematy lekcji z podręcznika z działu: Tkanki i organy roślinne . Na podstawie wiadomości przygotuj Lapbook. Bądź kreatywny i wymyślaj. W Lapbooku możesz zamieścić informacje, które znajdziesz również i w innych źródłach. Przygotowany Lapbook zabierz na pierwszą lekcję z biologii po powrocie do szkoły.
-Biologia kl. 5 Zeszyt ćwiczeń PDF http://www.szkolalg.pl/wp-content/uploads/2020/03/zeszyt-cwiczen-puls-zycia-klasa-5-zadania-na-marzec-kwiecien.pdf