WYBIERZ INNY PRZEDMIOT: RPP| EW I | EW II | EW III |MATEMATYKA | FIZYKA | BIOLOGIA| CHEMIA |JĘZYK POLSKI | JĘZYK ANGIELSKI| JĘZYK NIEMIECKI | RELIGIA| INFORMATYKA | PRZYRODA | GEOGRAFIA| HISTORIA| MUZYKA| PLASTYKA | WOS| EDB| DZ| ŚWIETLICA
MUZYKA – KL. V
05.06.2020r.
W zeszycie nutowym zapisz temat:
Przy ognisku, czyli o akompaniamencie.
- Dzisiaj zapoznacie się z popularną piosenką harcerską i turystyczną Płonie ognisko w lesie.
- Przeczytajcie słowa piosenki na str. 148 i posłuchajcie nagrania.
https://www.youtube.com/watch?v=rFjMVddH4OQ
- Przy kolejnym odtworzeniu piosenki próbujcie śpiewać pierwszą zwrotkę z nagraniem.
- A teraz posłuchajcie jak ten utwór zabrzmi jeśli wykonamy go w kanonie, czyli kiedy drugi głos zacznie śpiewać tę samą melodię z opóźnieniem.
https://www.google.com/search?client=firefox-b-d&q=p%C5%82onie+ognisko+w+lesie
- Przeczytajcie krótkie teksty ze stron 148, 149, 150 i 151. Dowiecie się z niego m.in. o akompaniamencie i jego rodzajach. Jestem pewien, że ta forma instrumentalna nie jest wam obca, ponieważ stosujemy ją podczas śpiewania na lekcjach w szkole.
- W zeszycie zapiszcie i wyjaśnijcie pojęcia.
- Akompaniament – …
- Burdon – …
- Akompaniament rytmiczny – …
- Półplayback – …
- Akompaniament harmoniczny – …
- Na koniec posłuchajcie innej znanej piosenki harcerskiej Stokrotka.
- Jeśli chcecie zaśpiewać, słowa znajdują się na str. 149.
https://www.youtube.com/watch?v=WMbHZV0NPvA
- Odpowiedzi przyślijcie na adres: arturpotepa1@gmail.com
29.05.2020r.
W zeszycie nutowym zapisz temat:
O rodzinie w rytmie rock and rolla.
- W drugiej połowie XX wieku w muzyce rozrywkowej narodził się nowy styl zwany rock and rollem. Najważniejszą postacią tego stylu był amerykański muzyk Elvis Presley zwany królem rock and rolla. Przeczytaj o tym w podręczniku na str. 145.
- Posłuchaj jednej z piosenek Elvisa Presleya.
https://www.youtube.com/watch?v=Bm5HKlQ6nGM - Na str. 145 przeczytaj także co oznacza nazwa rock and roll.
- Rock and roll to nie tylko muzyka, ale także energiczny a nawet często akrobatyczny taniec. Zobacz.
https://www.youtube.com/watch?v=sv7zw43cneM - Istnieje też odmiana rock and rolla sportowo-akrobatycznego. Obejrzyj ale uwaga! nie próbuj tego robić w domu.
https://www.youtube.com/watch?v=ICG5ByUgUN0 - Na koniec posłuchaj kilka razy piosenki Familijny rock and roll. Zachęcam do śpiewania. Słowa na stronie 144 i 145.
https://www.youtube.com/watch?v=nzWcoQrZCF0
Chętni mogą nagrać jedną zwrotkę i refren i przysłać tak jak ostatnio.
arturpotepa1@gmail.com
22.05.2020r.
W zeszycie nutowym zapisz temat:
Na majówkę
- Zwykle w maju, kiedy słońce mocniej zaświeci, chętnie wyruszmy na wiosenne wycieczki. W tym roku jest to mniej możliwe ze względu na ograniczenia związane z panującą epidemią. Dlatego, żeby poczuć wiosenny klimat, zapoznamy się z wesołą majówkową piosenką.
- Otwórzcie podręcznik na stronie 140 i przeczytajcie słowa piosenki Na majówkę (1 zwrotkę, refren i 2 zwrotkę).
- Teraz posłuchajcie melodii.
https://www.youtube.com/watch?v=VQRe7-Z__TI
- Odtwarzając nagranie kilkakrotnie próbujcie nucić melodię wraz ze słowami.
- Proszę was o nagranie krótkiego filmiku jak śpiewacie fragment tej piosenki (1 zwrotka i refren).
- Czas na zadanie to jeden tydzień.
- Trzeba będzie odtworzyć niezbyt głośno nagranie z komputera i zaśpiewać, a wszystko nagrać telefonem i przesłać na: arturpotepa1@gmail.com
Przypominam, jedną zwrotkę i refren. - Liczę na Wasze chęci. Jeśli się coś nie uda, to proszę się nie przejmować.
15.05.2020r.
W zeszycie nutowym zapisz temat:
Muzyka i przyroda
- Zapoznaj się z tekstem w podręczniku na str. 137 – 139.
- Posłuchaj piosenki MOKRO. Nuty i słowa na str. 136 – 137.
https://www.youtube.com/watch?v=yTwJCYfE9WQ - Piosenka przedstawia jesienny krajobraz podczas deszczowej pogody. Dzięki słowom łatwo odgadnąć jej nastrój. Kompozytorzy często starają się przedstawić zjawiska z otaczającego nas świata w muzyce instrumentalnej czyli pozbawionej tekstu.
- Posłuchaj przykładów muzyki ilustracyjnej.
Poranek – Edward Grieg
https://www.youtube.com/watch?v=ECG26fw1i_c
Lot trzmiela – Nikołaj Rimski-Korsakow
https://www.youtube.com/watch?v=ucrKUO9FVfY
- Posłuchaj przykładów muzyki programowej.
Kukułka – Louis-Claude Daquin
https://www.youtube.com/watch?v=9aBnuNfmtN0
Noc na Łysej Górze – Modest Musorgski
https://www.youtube.com/watch?v=ZIUircdTyUI
Słoń – Camille Saint-Saëns
https://www.youtube.com/watch?v=ug8hCAyBaqg
- Zapisz, które z wysłuchanych utworów według ciebie, najbardziej pasują do swojego tytułu.
- Zapisz w zeszycie wyjaśnienia pojęć:
Muzyka ilustracyjna –
Muzyka programowa –
- Narysuj w zeszycie albo na papierze rysunkowym swoją ilustrację do jednego z wysłuchanych utworów. Technika dowolna.
- Proszę rysunek oraz odpowiedzi sfotografować i przesłać na adres: arturpotepa1@gmail.com
08.05.2020r.
W zeszycie nutowym zapisz temat:
Warsztat muzyczny
- Powtarzamy wiadomości z kilku ostatnich lekcji:
19, 20, 21,22 i 24.
Zadanie na ocenę.
Zapisz pytania i udziel na nie odpowiedzi.
- Wymień po dwa instrumenty z każdej grupy:
strunowe szarpane –
strunowe smyczkowe –
strunowe uderzane –
- Kim jest lutnik …
- Podaj datę i miejsce urodzin Fryderyka Chopina –
- Na jakim instrumencie grał i tworzył muzykę F. Chopin –
- Jakie utwory komponował Chopin – polonezy, (wymień jeszcze trzy inne)
- Wymień nazwy pięciu polskich tańców narodowych:
- Jak nazywa się taniec ludowy pochodzący z Kujaw –
- Jak nazywa się zespół instrumentalny wykonujący muzykę ludową –
- Wymień dwa rosyjskie tańce ludowe –
- Polka jest tańcem niemieckim, czeskim czy polskim –
- Z jakiego kraju pochodzi instrument o nazwie bałałajka –
- Jak nazywa się zespół złożony z dużej grupy wokalistów –
- Co oznacza określenie śpiew A cappella –
- W chórze czterogłosowym występują dwa głosy żeńskie i dwa męskie. Uzupełnij brakujące.
żeńskie – sopran i …
męskie – tenor i …
14. Jak nazywa się gatunek muzyki chóralnej wykonywany przez czarnoskórą ludność Stanów Zjednoczonych –
Proszę zapisane odpowiedzi sfotografować i przesłać na adres: arturpotepa1@gmail.com
24.04.2020r.
W zeszycie nutowym zapisz temat:
Śpiewajmy razem – chór
- Przeczytaj krótkie teksty zamieszczone na stronach od 126 do 131.
- W zeszycie wymień jakie występują rodzaje chórów np. chór dziecięcy, ……
- W chórze mieszanym występują cztery grupy głosów. Wymień jakie (podpowiem tylko jedną – sopran).
- Obejrzyj fragment koncertu wielkiego chóru z towarzyszeniem orkiestry.
https://www.youtube.com/watch?v=VI6dsMeABpU
- Chór może występować z orkiestrą, z akompaniamentem fortepianu albo samodzielnie (bez instrumentów). Odszukaj w tekście i zapisz w zeszycie jak fachowo nazywa się ten ostatni sposób śpiewania. Nazwa wywodzi się z języka włoskiego.
- Napisz jak nazywa się znany w Polsce i na świecie chór składający się z młodych chłopców i dorosłych mężczyzn. Posłuchaj fragmentu.
https://www.youtube.com/watch?v=Ch3P_5mAgyY
- Ciekawą odmianą zespołów wokalnych są chóry GOSPEL, tworzone głównie przez czarnoskórą ludność Stanów Zjednoczonych. W repertuarze tych grup przeważają utwory o charakterze religijnym. Spontaniczny charakter muzyki gospel wykonawcy podkreślają ruchem i klaskaniem. Przesłuchaj przynajmniej 2 minuty.
https://www.youtube.com/watch?v=olQrCfkvbGw
- Obecnie muzykę gospel chętnie śpiewa się na całym świecie. Posłuchaj chóru z Norwegii.
https://www.youtube.com/watch?v=Zhfzs_srrsM
- Czy w Polsce także istnieją chóry gospel? Poszukaj w Internecie i zapisz nazwy przynajmniej dwóch z nich.
- Przypominam o starannym prowadzeniu zeszytów bo przed końcem roku będą one sprawdzane.
- Uwaga! Po następnej lekcji będzie zadanie na ocenę.
17.04.2020r.
W zeszycie nutowym zapisz temat:
Muzyka źródeł
- Posłuchaj piosenki Prośba o pomyślny dzień. Nuty i słowa w podręczniku na str. 119.
https://www.youtube.com/watch?v=cNoOxbJnS_s - Następnie przeczytaj test o najstarszych instrumentach. Dowiesz się do czego, oprócz muzykowania, mogły służyć dawnym ludziom str. 120 – 122.
- Teraz posłuchaj fragmentu melodii tradycyjnej z Kamerunu Bele mama zamieszczonej na str. 122. Ruchy rąk występujących osób opisane są na str. 122 pod piosenką.
https://www.youtube.com/watch?v=k-JD_rbhsqM - Posłuchaj ponownie utworu Prośba o pomyślny dzień. Spróbuj nucić razem z nagraniem. Słowa na str. 119. Powtórz próbę kilkukrotnie, starając się śpiewać coraz śmielej.
- Jeśli poczujesz się już na siłach, włącz wersję instrumentalną i wykonaj cały utwór.
https://www.youtube.com/watch?v=a3eROkXLdlE - Dla odważnych!
Jak już będzie super, weź do ręki mikrofon czyli dezodorant, stań przed lustrem i zaśpiewaj piosenkę z podkładem muzycznym dołączając wymyślone przez siebie afrykańskie ruchy. Miłej zabawy.
3.04.
W zeszycie nutowym zapisz temat:
Folklor naszych sąsiadów
W podręczniku na stronach od 111 – 118 znajdują się krótkie opisy pieśni i tańców z takich krajów jak: Słowacja, Czechy, Ukraina, Rosja, i Niemcy. Zapoznaj się dokładnie z tymi tekstami.
Posłuchaj kilku melodii z sąsiednich krajów.
Czeska polka
https://www.youtube.com/watch?v=dONXZBrje2w
Taniec z Ukrainy
https://www.youtube.com/watch?v=sudbr6NPt-E
Niemiecki lendler
https://www.youtube.com/watch?v=9rj-WvJnchY
Zapisz w zeszycie nutowym (albo wydrukuj i wklej do zeszytu) uzupełniając podane zdania:
- Krótkie, wesołe piosenki rosyjskie to …………………………………. .
- Dawne niemieckie tańce kołowe wykonywane były przy akompaniamencie …………………………., ………………..…………….., ……….……………………….. i …………..…………..……… .
- Popularnymi tańcami w Rosji są ……………………….…….. oraz ………….……….…………… .
- Rosyjski instrument ludowy z pudłem rezonansowym i trzema strunami to …………………….…… .
Określ, z których krajów pochodzą wymienione tańce i instrumenty ludowe.
- polka –
- czastuszka –
- duma –
- landler –
- bandura –
- odzemek –
- bajan –
Podaj nazwę tańca ludowego, który wykonywany jest zarówno w Rosji, jak i na Ukrainie .…………………………………… .
POPRZEDNIE:
- W zeszycie nutowym zapisz temat:
Na ludową nutę. Narodowe tańce polskie: krakowiak - Otwórz podręcznik i zapoznaj się z treścią zawartą na stronach 106 – 109.
- W zeszycie opisz krakowiaka oraz wymień jego cechy charakterystyczne.
- W krakowiaku występuje rytm zwany synkopą. Na stronie 107 (u góry), możesz zobaczyć jak ona wygląda w zapisie nutowym. Spróbuj odszukać takie takty w zapisie nutowym piosenki Hej, na krakowskim rynku str. 105. Policz i zanotuj które to takty.
- Przypomnij sobie i wypisz nazwy wszystkich pięciu polskich tańców narodowych.
- Obejrzyj krakowiaka w wykonaniu Państwowego Zespołu Pieśni I Tańca MAZOWSZE: https://www.google.com/search?client=firefox-b-d&q=krakowiak+mazowsze
- Zapisz nazwy instrumentów ludowych które pojawiają się w czytance.
- Jeśli miałeś okazję obserwować kiedyś występ zespołu ludowego z Łysej Góry spróbuj wymienić instrumenty występujące w kapeli.
- Zapisz do zeszytu zdania z właściwym dokończeniem.
Kapela to element stroju ludowego, ludowy zespół instrumentalny, taniec ludowy.
Instrumentem pochodzącym z Kaszub są mazanki, diabelskie skrzypce, dudy.
Krakowiak jest tańcem utrzymanym w metrum 2/4, 3/4, 4/4.
Z miecha, klawiatury i zestawu guzików składa się okaryna, burczybas, harmonia.
- Uwaga! Po powrocie do szkoły sprawdzimy zawartość zeszytów nutowych.