MUZYKA – KL. V

WYBIERZ INNY PRZEDMIOT: RPP| EW I | EW II | EW III |MATEMATYKA |  FIZYKA |  BIOLOGIA|  CHEMIA |JĘZYK POLSKI | JĘZYK ANGIELSKI|  JĘZYK NIEMIECKI | RELIGIA|  INFORMATYKA | PRZYRODA | GEOGRAFIA|  HISTORIA| MUZYKA| PLASTYKA | WOS| EDB| DZ| ŚWIETLICA

MUZYKA – KL. V

05.06.2020r.
W zeszycie nutowym zapisz temat:

Przy ognisku, czyli o akompaniamencie.

  • Dzisiaj zapoznacie się z popularną piosenką harcerską i turystyczną Płonie ognisko w lesie. 
  • Przeczytajcie słowa piosenki na str. 148 i posłuchajcie nagrania.

https://www.youtube.com/watch?v=rFjMVddH4OQ

  • Przy kolejnym odtworzeniu piosenki próbujcie śpiewać pierwszą zwrotkę z nagraniem.
  • A teraz posłuchajcie jak ten utwór zabrzmi jeśli wykonamy go w kanonie, czyli kiedy drugi głos zacznie śpiewać tę samą melodię z opóźnieniem.

https://www.google.com/search?client=firefox-b-d&q=p%C5%82onie+ognisko+w+lesie

  • Przeczytajcie krótkie teksty ze stron 148, 149, 150 i 151. Dowiecie się z niego m.in. o akompaniamencie i jego rodzajach. Jestem pewien, że ta forma instrumentalna nie jest wam obca, ponieważ stosujemy ją podczas śpiewania na lekcjach w szkole.
  • W zeszycie zapiszcie i wyjaśnijcie pojęcia.
  1. Akompaniament – …
  2. Burdon – …
  3. Akompaniament rytmiczny – …
  4. Półplayback – …
  5. Akompaniament harmoniczny – …
  • Na koniec posłuchajcie innej znanej piosenki harcerskiej Stokrotka.
  • Jeśli chcecie zaśpiewać, słowa znajdują się na str. 149.

https://www.youtube.com/watch?v=WMbHZV0NPvA

29.05.2020r.
W zeszycie nutowym zapisz temat:
O rodzinie w rytmie rock and rolla.

  • W drugiej połowie XX wieku w muzyce rozrywkowej narodził się nowy styl zwany rock and rollem. Najważniejszą postacią tego stylu był amerykański muzyk Elvis Presley zwany królem rock and rolla. Przeczytaj o tym w podręczniku na str. 145.
  • Posłuchaj jednej z piosenek Elvisa Presleya. 
    https://www.youtube.com/watch?v=Bm5HKlQ6nGM
  • Na str. 145 przeczytaj także co oznacza nazwa rock and roll.
  • Rock and roll to nie tylko muzyka, ale także energiczny a nawet często akrobatyczny taniec. Zobacz.
    https://www.youtube.com/watch?v=sv7zw43cneM
  • Istnieje też odmiana rock and rolla sportowo-akrobatycznego. Obejrzyj ale uwaga! nie próbuj tego robić w domu.
    https://www.youtube.com/watch?v=ICG5ByUgUN0
  • Na koniec posłuchaj kilka razy piosenki Familijny rock and roll. Zachęcam do śpiewania.  Słowa na stronie 144 i 145.
    https://www.youtube.com/watch?v=nzWcoQrZCF0

Chętni mogą nagrać jedną zwrotkę i refren i przysłać tak jak ostatnio.
arturpotepa1@gmail.com

22.05.2020r.
W zeszycie nutowym zapisz temat:
Na majówkę

  • Zwykle w maju, kiedy słońce mocniej zaświeci, chętnie wyruszmy na wiosenne wycieczki. W tym roku jest to mniej możliwe ze względu na ograniczenia związane z panującą epidemią. Dlatego, żeby poczuć wiosenny klimat, zapoznamy się z wesołą majówkową piosenką.
  • Otwórzcie podręcznik na stronie 140 i przeczytajcie słowa piosenki Na majówkę (1 zwrotkę, refren i 2 zwrotkę).
  • Teraz posłuchajcie melodii.

https://www.youtube.com/watch?v=VQRe7-Z__TI

  • Odtwarzając nagranie kilkakrotnie próbujcie nucić melodię wraz ze słowami.
  • Proszę was o nagranie krótkiego filmiku jak śpiewacie fragment tej piosenki (1 zwrotka i refren).
  • Czas na zadanie to jeden tydzień.
  • Trzeba będzie odtworzyć niezbyt głośno nagranie z komputera i zaśpiewać, a wszystko nagrać telefonem i przesłać na: arturpotepa1@gmail.com
    Przypominam, jedną zwrotkę i refren.
  • Liczę na Wasze chęci. Jeśli się coś nie uda, to proszę się nie przejmować.

15.05.2020r.
W zeszycie nutowym zapisz temat:
Muzyka i przyroda

  • Zapoznaj się z tekstem w podręczniku na str. 137 – 139. 
  • Posłuchaj piosenki MOKRO. Nuty i słowa na str. 136 – 137.
    https://www.youtube.com/watch?v=yTwJCYfE9WQ
  • Piosenka przedstawia jesienny krajobraz podczas deszczowej pogody. Dzięki słowom łatwo odgadnąć jej nastrój. Kompozytorzy często starają się przedstawić zjawiska z otaczającego nas świata w muzyce instrumentalnej czyli pozbawionej tekstu.
  • Posłuchaj przykładów muzyki ilustracyjnej.

Poranek – Edward Grieg
https://www.youtube.com/watch?v=ECG26fw1i_c

Lot trzmiela – Nikołaj Rimski-Korsakow
https://www.youtube.com/watch?v=ucrKUO9FVfY

  • Posłuchaj przykładów muzyki programowej.

Kukułka – Louis-Claude Daquin
https://www.youtube.com/watch?v=9aBnuNfmtN0

Noc na Łysej Górze – Modest Musorgski
https://www.youtube.com/watch?v=ZIUircdTyUI

Słoń – Camille Saint-Saëns
https://www.youtube.com/watch?v=ug8hCAyBaqg

  • Zapisz, które z wysłuchanych utworów według ciebie,  najbardziej pasują do swojego tytułu.
  • Zapisz w zeszycie wyjaśnienia pojęć:

Muzyka ilustracyjna – 
Muzyka programowa – 

  • Narysuj w zeszycie albo na papierze rysunkowym swoją ilustrację do jednego z wysłuchanych utworów. Technika dowolna.
  • Proszę rysunek oraz odpowiedzi sfotografować i przesłać na adres: arturpotepa1@gmail.com

08.05.2020r.
W zeszycie nutowym zapisz temat:
Warsztat muzyczny

  • Powtarzamy wiadomości z kilku ostatnich lekcji: 
    19, 20, 21,22 i 24.
    Zadanie na ocenę.
    Zapisz pytania i udziel na nie odpowiedzi.
  1. Wymień po dwa instrumenty z każdej grupy:

strunowe szarpane –
strunowe smyczkowe –
strunowe uderzane –

  1. Kim jest lutnik …
  2. Podaj datę i miejsce urodzin Fryderyka Chopina –
  3. Na jakim instrumencie grał i tworzył muzykę F. Chopin –
  4. Jakie utwory komponował Chopin – polonezy, (wymień jeszcze trzy inne)
  5. Wymień nazwy pięciu polskich tańców narodowych:
  6. Jak nazywa się taniec ludowy pochodzący z Kujaw –
  7. Jak nazywa się zespół instrumentalny wykonujący muzykę ludową –
  8. Wymień dwa rosyjskie tańce ludowe –
  9. Polka jest tańcem niemieckim, czeskim czy polskim –
  10. Z jakiego kraju pochodzi instrument o nazwie bałałajka –
  11. Jak nazywa się zespół złożony z dużej grupy wokalistów –
  12. Co oznacza określenie śpiew A cappella –
  13. W chórze czterogłosowym występują dwa głosy żeńskie i dwa męskie. Uzupełnij brakujące.

żeńskie – sopran i …
męskie – tenor i …

14. Jak nazywa się gatunek muzyki chóralnej wykonywany przez czarnoskórą ludność Stanów Zjednoczonych –

Proszę zapisane odpowiedzi sfotografować i przesłać na adres: arturpotepa1@gmail.com

24.04.2020r.

W zeszycie nutowym zapisz temat:
Śpiewajmy razem – chór

  • Przeczytaj krótkie teksty zamieszczone na stronach od 126 do 131. 
  • W zeszycie wymień jakie występują rodzaje chórów np. chór dziecięcy, ……
  • W chórze mieszanym występują cztery grupy głosów. Wymień jakie (podpowiem tylko jedną – sopran).
  • Obejrzyj fragment koncertu wielkiego chóru z towarzyszeniem orkiestry.

https://www.youtube.com/watch?v=VI6dsMeABpU

  • Chór może występować z orkiestrą, z akompaniamentem fortepianu albo samodzielnie (bez instrumentów). Odszukaj w tekście i zapisz w zeszycie jak fachowo nazywa się ten ostatni sposób śpiewania. Nazwa wywodzi się z języka włoskiego.
  • Napisz jak nazywa się znany w Polsce i na świecie chór składający się z młodych chłopców i dorosłych mężczyzn. Posłuchaj fragmentu.

https://www.youtube.com/watch?v=Ch3P_5mAgyY

  • Ciekawą odmianą  zespołów wokalnych są chóry GOSPEL, tworzone głównie przez czarnoskórą ludność Stanów Zjednoczonych. W repertuarze tych grup przeważają utwory o charakterze religijnym.  Spontaniczny charakter muzyki gospel wykonawcy podkreślają ruchem i klaskaniem. Przesłuchaj przynajmniej 2 minuty.

https://www.youtube.com/watch?v=olQrCfkvbGw

  • Obecnie muzykę gospel chętnie śpiewa się na całym świecie. Posłuchaj chóru z Norwegii. 

https://www.youtube.com/watch?v=Zhfzs_srrsM

  • Czy w Polsce także istnieją chóry gospel?  Poszukaj w Internecie i zapisz nazwy przynajmniej dwóch z nich.
  • Przypominam o starannym prowadzeniu zeszytów bo przed końcem roku będą one sprawdzane.
  • Uwaga! Po następnej lekcji będzie zadanie na ocenę.

 

17.04.2020r.
W zeszycie nutowym zapisz temat:
Muzyka źródeł

  • Posłuchaj piosenki Prośba o pomyślny dzień. Nuty i słowa w podręczniku na str. 119. 
    https://www.youtube.com/watch?v=cNoOxbJnS_s
  • Następnie przeczytaj test o najstarszych instrumentach. Dowiesz się do czego, oprócz muzykowania, mogły służyć dawnym ludziom str. 120 – 122.
  • Teraz posłuchaj fragmentu melodii tradycyjnej z Kamerunu Bele mama zamieszczonej na str. 122. Ruchy rąk występujących osób opisane są na str. 122 pod piosenką.
    https://www.youtube.com/watch?v=k-JD_rbhsqM
  • Posłuchaj ponownie utworu Prośba o pomyślny dzień. Spróbuj nucić razem z nagraniem. Słowa na str. 119. Powtórz próbę kilkukrotnie, starając się śpiewać coraz śmielej.
  • Jeśli poczujesz się już na siłach, włącz wersję instrumentalną i wykonaj cały utwór.
    https://www.youtube.com/watch?v=a3eROkXLdlE
  • Dla odważnych!
    Jak już będzie super, weź do ręki mikrofon czyli dezodorant, stań przed lustrem i zaśpiewaj piosenkę z podkładem muzycznym dołączając wymyślone przez siebie afrykańskie ruchy. Miłej zabawy.

3.04.
W zeszycie nutowym zapisz temat:
Folklor naszych sąsiadów

W podręczniku na stronach od 111 – 118 znajdują się krótkie opisy pieśni i tańców z takich krajów jak: Słowacja, Czechy, Ukraina, Rosja,  i Niemcy. Zapoznaj się dokładnie z tymi tekstami.  

Posłuchaj kilku melodii z sąsiednich krajów.

Czeska polka
https://www.youtube.com/watch?v=dONXZBrje2w

Taniec z Ukrainy
https://www.youtube.com/watch?v=sudbr6NPt-E

Niemiecki lendler
https://www.youtube.com/watch?v=9rj-WvJnchY

Zapisz w zeszycie nutowym (albo wydrukuj i wklej do zeszytu)  uzupełniając podane zdania:

  • Krótkie, wesołe piosenki rosyjskie to …………………………………. .
  • Dawne niemieckie tańce kołowe wykonywane były przy akompaniamencie …………………………., ………………..…………….., ……….……………………….. i …………..…………..……… .
  • Popularnymi tańcami w Rosji są ……………………….…….. oraz ………….……….…………… .
  • Rosyjski instrument ludowy z pudłem rezonansowym i trzema strunami to …………………….…… .

Określ, z których krajów pochodzą wymienione tańce i instrumenty ludowe.

  • polka –
  • czastuszka –
  • duma –
  • landler –
  • bandura –
  • odzemek –
  • bajan –

Podaj nazwę tańca ludowego, który wykonywany jest zarówno w Rosji, jak i na Ukrainie .…………………………………… .

POPRZEDNIE:

  • W zeszycie nutowym zapisz temat:
    Na ludową nutę. Narodowe tańce polskie: krakowiak
  • Otwórz podręcznik i zapoznaj się z treścią zawartą na stronach 106 – 109.
  • W zeszycie opisz krakowiaka oraz wymień jego cechy charakterystyczne.
  • W krakowiaku występuje rytm zwany synkopą. Na stronie 107 (u góry), możesz zobaczyć jak ona wygląda w zapisie nutowym. Spróbuj odszukać takie takty w zapisie nutowym piosenki Hej, na krakowskim rynku str. 105. Policz i zanotuj które to takty.
  • Przypomnij sobie i wypisz nazwy wszystkich pięciu polskich tańców narodowych.
  • Obejrzyj krakowiaka  w wykonaniu Państwowego Zespołu Pieśni I Tańca MAZOWSZE: https://www.google.com/search?client=firefox-b-d&q=krakowiak+mazowsze
  • Zapisz nazwy instrumentów ludowych które pojawiają się w czytance.
  • Jeśli miałeś okazję obserwować kiedyś występ zespołu ludowego z Łysej Góry spróbuj wymienić instrumenty występujące w kapeli.
  • Zapisz do zeszytu zdania z właściwym dokończeniem.

Kapela to element stroju ludowego, ludowy zespół instrumentalny, taniec ludowy.
Instrumentem pochodzącym z Kaszub są mazanki, diabelskie skrzypce, dudy.
Krakowiak jest tańcem utrzymanym w metrum 2/4, 3/4, 4/4.
Z miecha, klawiatury i zestawu guzików składa się okaryna, burczybas, harmonia.

  • Uwaga! Po powrocie do szkoły sprawdzimy zawartość zeszytów nutowych.
Skip to content