MUZYKA – KL. IV

WYBIERZ INNY PRZEDMIOT: RPP| EW I | EW II | EW III |MATEMATYKA |  FIZYKA |  BIOLOGIA|  CHEMIA |JĘZYK POLSKI | JĘZYK ANGIELSKI|  JĘZYK NIEMIECKI | RELIGIA|  INFORMATYKA | PRZYRODA | GEOGRAFIA|  HISTORIA| MUZYKA| PLASTYKA | WOS| EDB| DZ| ŚWIETLICA

MUZYKA – KL. IV

09.06.2020r.
W zeszycie nutowym zapisz temat:
Letnia cza-cza.

  • Ostatnio zapoznaliście się z piosenką żeglarską Morskie opowieści. Tym razem będzie coś w rytmach  latynoamerykańskich. Piosenka „Letnia cza-cza” jak sam tytuł podpowiada, utrzymany jest w rytmie o nazwie cha-cha (czytaj cza-cza), który pochodzi ze słonecznej Kuby.
  • Otwórz podręcznik na stronie 124 i zapoznaj się ze słowami piosenki. Na pewno spodoba się wam refren.
  • Teraz posłuchaj melodii z nagrania.

https://www.youtube.com/watch?v=pdPWINinRUw

  • Przy kolejnym odtworzeniu próbuj śpiewać razem z nagraniem.
  • Zobacz też, jak tańczy się do muzyki w rytmie Cha-cha.

https://www.youtube.com/watch?v=vSSvD1jtcSs

Miłego śpiewania.

02.06.2020r.
W zeszycie nutowym zapisz temat:
Muzykujemy wakacyjnie!

  • Zbliżają się wakacje. Ci, którzy lubią spędzać czas nad wodą powinni wiedzieć co to jest szanta. Przeczytaj o tym w podręczniku na str. 119.
  • Teraz wysłuchajcie popularnej melodii szkockiej zatytułowanej Morskie opowieści.
    Plik dźwiękowy w załączniku przy temacie na Librusie.
  • Podczas kolejnych przesłuchań próbujcie śpiewać razem z nagraniem.
  • Jeśli zapoznacie się już z piosenką to możecie, podczas słuchania i śpiewania, poruszać się zgodnie ze wskazówkami opisanymi na str. 120.
  • W Polsce istnieje nawet Festiwal Piosenki Żeglarskiej, na którym śpiewa się szanty. Co ciekawe odbywa się on w Krakowie, czyli z daleka od morza.

Tym razem bez zadania.

Przypominam! Jeśli ktoś ma jeszcze zaległe notatki to proszę przysłać bo w tym tygodniu wystawiam oceny przewidywane na koniec roku.

26.05.2020r.
W zeszycie nutowym zapisz temat:
Niech żyją wszystkie dzieci!

  • Zbliża się 1 czerwca, czyli Dzień Dziecka. Wielu dorosłych artystów dedykuje swoją twórczość dzieciom. Jedną z nich jest polska wokalistka i kompozytorka Majka Jeżowska. Tym razem waszym zadaniem będzie zapoznanie się z jedną z jej piosenek. 
  • W podręczniku na stronie 116 i 117 zamieszczone są nuty i słowa do utworu Kolorowe dzieci. Przeczytajcie uważnie test i wsłuchajcie się w nagranie Majki Jeżowskiej.

https://www.youtube.com/watch?v=Y_kIVuTfVk4

  • Podczas kolejnych przesłuchań próbujcie śpiewać razem z nagraniem.
  • Gdyby ktoś chciał spróbować z samym podkładem muzycznym podaje link.

https://www.youtube.com/watch?v=Yp7v9o8OKqc

  • Jako ciekawostkę powiem wam, że Majka Jeżowska, kilka lat temu dała koncert w Dębnie podczas Gminnych Dożynek.
  • Jeśli jeszcze ktoś nie nagrał swojej piosenki (o co prosiłem w zeszłym tygodniu) może wybrać także Kolorowe dzieci.

19.05.2020r.
W zeszycie nutowym zapisz temat:
Dla ciebie, mamo, dla ciebie, tato.

  • 26 maja w Polsce obchodzimy Dzień Matki a 23 czerwca Dzień Ojca. Przeczytaj o tym w podręczniku na str. 113, 114 i 115. Warto dla rodziców przygotować muzyczną niespodziankę. Dlatego tym razem waszym zadaniem będzie wokalne opracowanie piosenki.
  • Przeczytajcie tekst utworu str. 112, i poćwiczcie śpiewanie z nagraniem. Uwaga! dokładnie skopiujcie link, jest bardzo długi.

https://www.google.com/search?client=firefox-b-d&ei=ss_CXt32BdKMwPAPlLyDmAI&q=dla+ciebie+mamo&oq=dla+ciebie+mamo&gs_lcp=CgZwc3ktYWIQAzICCAAyAggAMgIIADICCAAyAggAMgIIADICCAAyAggAMgIIADICCAA6BAgAEEc6BAgAEEM6BwgAEIMBEEM6BAgAEApQjv0cWJCgHWCYox1oAHABeACAAWmIAcMJkgEEMTQuMZgBAKABAaoBB2d3cy13aXo&sclient=psy-ab&ved=0ahUKEwjdl72tgb7pAhVSBhAIHRTeACMQ4dUDCAs&uact=5

  • Na koniec posłuchajcie piosenki o tacie. Nie ma jej w podręczniku.
    https://www.youtube.com/watch?v=K4L7hvqBx-0
  • Proszę was o nagranie krótkiego filmiku jak śpiewacie fragment
    (1 zwrotka i refren) jednej wybranej piosenki. Czas na zadanie to jeden tydzień. Do wyboru:

-Wszystko kwitnie wkoło str. 96,
https://www.google.com/search?client=firefox-b-d&q=wszystko+kwitnie+wko%C5%82o

-Wielkanocna piosenka str. 100,
https://www.youtube.com/watch?v=cNT7haqYeqw

-Ekorock str. 102,
https://www.youtube.com/watch?v=FU0OsdefkSE

-Majowe święta Polaków str. 104,
https://www.youtube.com/watch?v=K6I743K8rjI

Dla ciebie mamo str. 112.

  • Trzeba będzie odtworzyć niezbyt głośno nagranie z komputera i zaśpiewać, a wszystko nagrać telefonem i przesłać na: arturpotepa1@gmail.com
  • Przypominam, jedną zwrotkę i refren.
  • Liczę na Wasze chęci. Jeśli się coś nie uda, to proszę się nie przejmować.

12.05.2020r.
W zeszycie nutowym zapisz temat:
Warsztat muzyczny

  • Przypomnijmy sobie wiadomości z czterech ostatnich lekcji. Zadanie na ocenę.
  • Zapisz polecenia i odpowiedzi. Jeśli czegoś nie pamiętasz, sprawdź w podręczniku lub w swoich notatkach.
  1. Podaj tytuł piosenki zespołu „Skaldowie”, mówiącej o wiośnie.
  2. Jaki, według ciebie,  instrument dęty najbardziej nadaje się do naśladowania śpiewu ptaków.
  3. Śmigus-dyngus, walatka, tarabanienie, emaus to nazwy (czego?) ……. 
  4. Kompozytor wielkiego dzieła orkiestrowego i chóralnego – Alleluja z oratorium Mesjasz nazywał się ……………………………………………………. Posłuchaj fragmentu dla przypomnienia.
    https://www.youtube.com/watch?v=VI6dsMeABpU
  5. Co uświadomić  ma ludziom, obchodzony w kwietniu każdego roku, Dzień Ziemi.
  6. Co to jest recykling?
  7. Podaj nazwisko norweskiego kompozytora, twórcy utworu Poranek ze suity „Per Gynt”. Posłuchaj fragmentu dla przypomnienia.
    https://www.youtube.com/watch?v=ECG26fw1i_c
  8. Podaj datę (dzień i miesiąc) obchodów rocznicy uchwalenia Konstytucji  w Polsce.
  9. Jaki tytuł nosi polski hymn?
  10. Co oznacza kropka obok nuty?

Proszę sfotografować swoją notatkę i przesłać na adres: arturpotepa1@gmail.com

Termin do poniedziałku 18.05.2020r.

05.05.2020r.
W zeszycie nutowym zapisz temat:
Majowe święta Polaków

  • Na początku maja w Polsce obchodzimy trzy ważne święta. Przeczytaj tekst ze str. 106 i zapisz w zeszycie jakie to święta, ich daty i dokładne nazwy.
  • Teraz posłuchaj współczesnej piosenki o symbolach narodowych pt. „Polska flaga”. Słowa na str. 104 – 105.
    https://www.youtube.com/watch?v=-WNmqfiHVO0
  • W tekście utworu wymieniono trzy najważniejsze symbole narodowe. Zapisz je do zeszytu.
  • Pod spodem wymień tytuły trzech pieśni patriotycznych wykonywanych przy okazji rocznicy uchwalenia Konstytucji 3 maja. Możesz sprawdzić w Internecie.
  • Przyjrzyj się kilku nutom z początku zapisu nutowego piosenki Polska flaga. Niektóre z nich mają dopisane kropki. Aby dowiedzieć się co one oznaczają przeczytaj krótki tekst ze str. 107.
  • Wiemy już, że kropka wydłuża czas trwania nuty o jej połowę. Teraz zadanie muzyczno-matematyczne.
  1. Cała nuta liczy się do czterech. Jeśli będziemy liczyć w tempie sekund, to dźwięk  będzie trwał przez 4 sekundy. Jak długo potrwa cała nuta, jeśli dopiszemy do niej kropkę?
  2. Półnuta liczy się do dwóch. Jeśli będziemy liczyć w tempie sekund, to dźwięk  będzie trwał przez 2 sekundy. Jak długo potrwa półnuta z kropką?
  • Zapisz odpowiedzi:
  1. Cała nuta z kropką trwa …
  2. Półnuta z kropką trwa …
  • Przesłuchaj ponownie piosenki Polska flaga śledząc tekst.
  • Na koniec spróbuj zaśpiewać wraz z nagraniem jedną zwrotkę
    i refren.

28.04.2020r.
W zeszycie nutowym zapisz temat:
Dzień Ziemi

  • Przeczytaj tekst ze str. 103. Dowiesz się, kiedy obchodzimy Dzień Ziemi i jak można dbać o naszą planetę. Autor podpowiada, że
    z różnych zużytych opakowań, pojemników itp. można zbudować proste instrumenty, ale to już robiliśmy przy temacie
    o instrumentach perkusyjnych.  
  • Odszukaj w tekście informacje i zapisz do zeszytu odpowiedzi na następujące pytania:

– Gdzie i kiedy po raz pierwszy na świecie uczczono Dzień Ziemi?
– Od jak dawna w Polsce obchodzimy to święto i kiedy ono przypada (dzień i miesiąc)?

  • Teraz posłuchaj utworu Edwarda Griega zatytułowanego Poranek.
  • Zastanów się jakie uczucia wywołuje ta muzyka i co wam podpowiada wyobraźnia.
  • Słuchając nagrania wykonajcie w zeszycie, albo na kartce z bloku rysunkowego, własną ilustrację dowolną techniką.
    https://www.youtube.com/watch?v=ECG26fw1i_c
  • A teraz posłuchaj piosenki Ekorock. Nuty i słowa na str. 102.
    https://www.youtube.com/watch?v=FU0OsdefkSE
  • W wolnych chwilach słuchaj jej częściej i próbuj śpiewać z nagraniem.
  • Dla chętnych wersja instrumentalna (bez śpiewu)
    https://www.youtube.com/watch?v=oniuzsH6Bt8
  • Zagadka.
    Roksana Węgiel, Anika Dąbrowska i Viki Gabor to znane dziś nastoletnie artystki. Która z nich ma w swoim repertuarze piosenkę, poprzez którą zachęca nas by ratować świat? Podaj wykonawcę i tytuł (tekst częściowo jest w języku angielskim).
  • Proszę sfotografować wasze notatki oraz ilustrację i  przesłać na adres: arturpotepa1@gmail.com
    Termin do poniedziałku 04.05.2020r.

21.04.2020r.
Święta już za nami. W tym roku, przez panującą epidemię, wyglądały one z pewnością inaczej niż zwykle. Przypomnijmy sobie zatem, jak powinny wyglądać Święta Wielkanocne. 

  • W zeszycie nutowym zapisz temat:
    Wielkanoc
  • Przeczytaj tekst ze str. 99 mówiący o obrzędach i zwyczajach związanych z Wielkanocą.
  • Odszukaj w Internecie informacje o różnych zwyczajach wielkanocnych takich jak: tarabanienie, emaus, kurek dyngusowy, walatka. Opisz w zeszycie jeden z nich.
  • Następnie opisz, jakie zwyczaje wielkanocne zachowujecie w Waszych rodzinach.
  • Już w odległej historii kompozytorzy tworzyli utwory o tematyce sakralnej. Posłuchaj fragmentu oratorium Mesjasz skomponowanego przez J. Haendla w 1741r. (ciekawe czy ktoś zdoła policzyć, ile osób tam występuje. Mnie się nie udało).
    https://www.youtube.com/watch?v=VI6dsMeABpU
  • Na koniec zapraszam do wysłuchania utworu „Wielkanocna piosenka”, nuty i słowa na str. 100 i 101. Zachęcam też do próby zaśpiewania  tej bardzo ładnej melodii. https://www.youtube.com/watch?v=cNT7haqYeqw
  • Proszę sfotografować wasze notatki i przesłać na adres: arturpotepa1@gmail.com
  • To samo proszę zrobić z tematem: Warsztat muzyczny (dwie lekcje wstecz). Termin do poniedziałku 27.04.2020r.

07.04.2020r.

  • W zeszycie nutowym zapisz temat:
    Muzyczne powitanie wiosny
  • Posłuchaj piosenki Wszystko kwitnie wkoło. Nuty i słowa w podręczniku na str. 96. Jest to piosenka z repertuaru działającego od 1965 roku popularnego polskiego zespołu Skaldowie.

https://www.google.com/search?client=firefox-b-d&q=wszystko+kwitnie+wko%C5%82o

  • Wiosna jest częstym tematem utworów muzycznych. Kompozytorzy różnych epok próbowali naśladować wiosenne odgłosy w swoich dziełach.
  • Posłuchaj fragmentu (ok. 1 minuty) utworu Leopolda Mozarta Symfonia dziecięca. Jeśli uda ci się usłyszeć, oprócz dźwięków orkiestry, jakieś odgłosy przyrody zapisz w zeszycie co to takiego. Zacznij zdanie.  W utworze Leopolda Mozarta słychać odgłosy
    …….,………,……… .

https://www.youtube.com/watch?v=72DMLagfx5I

  • Następnie odszukaj w Internecie inne utwory muzyczne o tematyce wiosennej i zapisz ich tytuły w zeszycie (przynajmniej trzy).
  • W polskiej tradycji ludowej istnieje wiele obrzędów i zabaw związanych z porami roku i różnymi świętami. Obejrzyj fragment programu Wiosna Idzie – chodzenie z gaikiem i kogutkiem w wykonaniu Zespołu Pieśni i Tańca Ziemi Lubelskiej.

https://www.youtube.com/watch?v=Qo5zf3FD8Hs

  • Teraz posłuchaj ponownie utworu Wszystko kwitnie wkoło (pierwszy link). Spróbuj nucić razem z nagraniem. Słowa na str. 96. Powtórz próbę kilkukrotnie, starając się śpiewać coraz śmielej. W piosence występują trudne do zaśpiewania fragmenty. Nie zrażaj się. Po powrocie do szkoły dopasuję wam akompaniament na instrumencie tak, że wszystko pójdzie gładko.
  • Tylko dla chętnych!
    Jeśli poczujesz się już na siłach, włącz wersję instrumentalną i wykonaj cały utwór. Uwaga! bardzo trudne zadanie.

https://www.youtube.com/watch?v=AuzTAfWVqMk

POPRZEDNIE:

  • W zeszycie nutowym zapisz temat: Warsztat muzyczny
  • Przypomnijmy sobie wiadomości z trzech ostatnich lekcji.
  • Zapisz w zeszycie nazwy instrumentów perkusyjnych, o których mówiliśmy. Podziel je na dwie grupy:
    Instrumenty perkusyjne niemelodyczne (str. 80 – 81)
    Instrumenty perkusyjne melodyczne (str. 82)
  • Narysuj w zeszycie jeden wybrany instrument perkusyjny.
  • Następnie napisz gdzie i kiedy urodził się Fryderyk Chopin oraz wymiń instrument na którym grał i tworzył muzykę. (Jeśli nie pamiętasz sprawdź na str. 83).
  • Uwaga! nie znajdziesz tego w podręczniku – spróbuj wymienić elementy ludowego stroju krakowskiego: dziewczynki stroju krakowianki,  chłopcy stroju krakowiaka.
  • Na koniec spróbuj odpowiedzieć na pytania
  1. Fryderyk Chopin to …
  2. Instrumenty, z których dźwięk wydobywa się przez uderzanie, pocieranie lub potrząsanie to…
  3. Folklor to …
  4. Do ludowych, polskich tańców narodowych należą: …
  5. Mazur jest polskim tańcem pochodzącym z …

Skip to content