JĘZYK POLSKI-KL. VIII

WYBIERZ INNY PRZEDMIOT: MATEMATYKA |  FIZYKA |  BIOLOGIA|  CHEMIA |JĘZYK POLSKI | JĘZYK ANGIELSKI|  JĘZYK NIEMIECKI | RELIGIA|  INFORMATYKA | PRZYRODA | GEOGRAFIA|  HISTORIA| MUZYKA|ŚWIETLICA

JĘZYK POLSKI-KL. VIII

26.05
Temat: Sposób mówienia o rzeczywistości w utworach Wisławy Szymborskiej. 

Materiały w librusie.

25.05. 
Temat: Motyw mitycznego Ikara w opwiadaniu Jarosława Iwaszkiewicza- „Ikar”

Materiały w librusie

22.05. 
Temat: Analiza i interpretacja utworu Krzysztofa Kamila Baczyńskiego – “Rzeka”

Materiały w librusie

21.05.
Temat: Co jest ważne przy analizie i interpretacji wiersza?

Link do lekcji i materiały w librusie

20.05.
Temat: Świat w krzywym zwierciadle, czyli ośmieszające zabiegi literackie.

Link do lekcji w librusie

Zapoznaj się z pojęciami:

Farsa – prosta komedia (także filmowa) o błahym konflikcie, wykorzystująca elementy groteski i karykatury.
Gag – zaskakująca sytuacja wywołująca efekt komiczny (często w filmach).
Groteska – odmiana komizmu polegająca na deformacji rzeczywistości, łączeniu elementów kontrastowych.|
Sitcom (situation comedy) – odcinkowe komedie telewizyjne z charakterystycznym nagranym śmiechem.
Skecz – scenka humorystyczna
Karykatura – rysunek lub portret uwydatniający i ośmieszający charakterystyczne cechy osoby lub przedmiotu. A w literaturze to taki sposób charakteryzowania postaci, który ją ośmiesza.

Karykaturalny, czyli przerysowany albo przejaskrawiony, wypaczony. Takich określeń możesz użyć, chcąc opisać coś, co przez autora celowo zostało przedstawione w krzywym zwierciadle.

Przyporządkuj wybrany utwór, postać sytuację pasującą do powyższych terminów.        ( Na środową lekcję)

19.05.
Temat: Obrazy w wierszu- przygotowujemy się do egzaminu.

Link do lekcji w librusie

18.05
Temat: Skąd się wzięło twoje nazwisko?

Obejrzyj filmik: 
https://www.youtube.com/watch?v=39I6N444qqk&t=15s
https://www.youtube.com/watch?v=1q8jt50aan8

W formie notatki odpowiedz na pytania:

  1. W którym wieku do imion zaczęto dodawać dodatkowe określenia?
  2. Jakie informacje dodawano początkowo do imion?
  3. W którym wieku posiadanie nazwiska stało się powszechne?
  4. Kiedy nazwiska zaczęły być dziedziczone?

Zadanie: str. 292, ćw. 10, 11, 12.

15.05
Temat: O imionach i nazwiskach.

Zapoznaj się z materiałami z podręcznika, strona 288 i 291- nowa wiadomość.

Wykonaj pisemnie (przed lekcją) ćw. 2, str. 288 i ćw.10, str.292

Link do lekcji w librusie

14.05
Temat: Jak napisać list motywacyjny?

Link do lekcji w librusie
Zapoznaj się z informacjami w podręczniku, strona 280, 281

12.05-13.05
Temat. Trudna sztuka pisania-życiorys i CV.

Zapoznaj się z informacjami w podręczniku- str.276-279

Zadanie domowe :
1.Na podstawie wzoru życiorysu ze strony 277 ułóż i zapisz własny życiorys.
2. str. 279, ćw. 3

11.05
Temat: Dostrzec piękno w codzienności.

POBIERZ LEKCJĘ: 11.05. Dostrzec piękno …

08.05.
Temat: To, co piękne, nie przemija.

Podręcznik strona 274-275- przeczytaj przed jutrzejszą lekcją.
Wysłuchaj:  https://www.youtube.com/watch?v=m4A589YPITA 
Link do lekcji w librusie godzina 10.00

07.05.
Temat: Scenariusz  filmowy.

Podręcznik strona 202-203- przeczytaj przed jutrzejszą lekcją.
Link do lekcji w librusie godzina 9.00

06.05
Temat: O istocie człowieczeństwa- Jerzy Liebert: Uczę się ciebie człowieku.

https://lektury.gov.pl/czytaj/ucze-sie-ciebie-czlowieku  – przeczytaj informacje o poecie, zapoznaj się z wierszem

link do jutrzejszej lekcji w librusie

05.05
Temat: Tekst użytkowy- podanie.

Link do zdalnej lekcji  w librusie 
Zapoznaj się z budową podania- podręcznik strona 244.

04.05
Temat: Co o postawie wobec życia mówi ułożenie naszego kręgosłupa?

Link do zdalnej lekcji   w librusie

Przeczytaj tekst ze strony 242 w podręczniku pt. „Nauka chodzenia”.

Określ, jaki rodzaj liryki i jaki typ wiersza reprezentuje utwór Andrzeja Bursy.

30.04
Temat: Mądrości życiowe na podstawie „Alchemika”. Piszemy rozprawkę.

  • A jakie jest największe kłamstwo świata? – spytał zaciekawiony młodzieniec.

To mianowicie, że nadchodzi taka chwila, kiedy tracimy całkowicie panowanie nad naszym życiem i zaczyna rządzić nim los. W tym tkwi największe kłamstwo świata.

  • Im bardziej zbliżamy się do naszych marzeń, tym bardziej Własna Legenda staje się jedyną prawdziwą racją bytu.
  • Kto jak owce żyje wędrówką, wie dobrze, że zawsze nadchodzi taka chwila, kiedy trzeba odejść.
  • Nikomu nie wolno drżeć przed nieznanym, gdyż każdy jest w stanie zdobyć to, czego pragnie, i to, czego mu potrzeba.
  • Im bardziej zbliżamy się do naszych marzeń, tym bardziej Własna Legenda staje się jedyną prawdziwą racją bytu.
  • Jeśli kiedyś uda ci się trwać w teraźniejszości, staniesz się szczęśliwym człowiekiem.
  • Każdy umie cierpieć – to ludziom przychodzi najłatwiej – najtrudniejszą i najambitniejszą rzeczą w życiu jest osiągnąć szczęście.
  • Dlaczego mam słuchać serca? Bo nie uciszysz go nigdy. I nawet gdybyś udawał, że nie słyszysz, o czym mówi, nadal będzie biło w twojej piersi i nie przestanie powtarzać ci tego, co myśli o życiu i świecie.
  • Jest tylko jeden sposób nauki – poprzez działanie.
  • To możliwość spełniania marzeń sprawia, że życie jest tak fascynujące.
  • Kimkolwiek jesteś, cokolwiek robisz, jeśli naprawdę z całych sił tego pragniesz, znaczy to, że pragnienie owo zrodziło się w Duszy Wszechświata. I spełnienie tego pragnienia to Twoja misja na Ziemi.
  • Kiedy czegoś gorąco pragniesz, to cały wszechświat sprzyja potajemnie twojemu pragnieniu.
  • Kocha się za nic. Nie istnieje żaden powód do miłości.
  • Strach przed cierpieniem jest straszniejszy niż samo cierpienie.
  • To w teraźniejszości drzemie cała tajemnica. Jeśli szanujesz dzień dzisiejszy, możesz go uczynić lepszym. A kiedy ulepszysz teraźniejszość, wszystko to, co nastąpi po niej, również stanie się lepsze.
  • Każdy człowiek na kuli ziemskiej ma skarb, który gdzieś na niego czeka.
  • Miłość nigdy nie staje na przeszkodzie temu, kto pragnie żyć Własną Legendą. Jeśli tak się dzieje, znaczy to, że nie była to miłość prawdziwa, miłość, która przemawia Językiem Wszechświata.
  • To możliwość spełnienia marzeń sprawia, że życie jest tak fascynujące.
  • Tylko jedno może unicestwić marzenie – strach przed porażką.
  • Szczęście można znaleźć nawet w najmniejszym ziarenku pustynnego piasku.
  • Czasem boimy się zaryzykować i spróbować spełnić własne marzenia – tymczasem nie ma rzeczy niemożliwych. Wystarczy całkowicie poświęcić się swym pragnieniom, a cały Wszechświat będzie nam sprzyjał.
  • Król Salem wskazuje sprzedawcę prażonej kukurydzy – to człowiek, który zapomniał o własnych marzeniach. Zamiast podróżować, kupił mały kram i przez całe życie oszczędzał pieniądze.
  • W pogoni codzienności zapominamy o własnych marzeniach, często wydaje nam się, że są nierealne. A tak naprawdę tylko od nas zależy, jak będzie wyglądało nasze życie, to my jesteśmy panami swego losu.
  • Dla wielu ludzi ważne jest to, co myślą o nich inni, przysłania im to nawet marzenia.
  • Król zaznacza, że nie każdy jest w stanie spełnić swą Własną Legendę. Dlaczego? Ponieważ bardzo szybko zapominamy o marzeniach
    i planach z dzieciństwa, zaczynamy bać się swoich pragnień.
  • Każdy człowiek ma na ziemi swoją misję do spełnienia – to coś, czego najbardziej pragniemy, bez względu na to, czy marzenie jest bardzo proste, czy też trudne do spełnienia. Wkroczenie na drogę własnych pragnień, czyli próba spełniania Własnej Legendy powinna być jedyną powinnością człowieka.

Polecenie: Wybierz jeden z powyższych cytatów. Potraktuj go jako tezę lub hipotezę     w swojej rozprawce. Uzasadnij dwoma argumentami na podstawie dowolnych lektur.

(minimum 200 słów)

29.04
Temat: Życiowe wybory.

Obejrzyj mural w podręczniku na stronie 221. Zastanów się, jakie na tobie wywołuje wrażenie.

link do lekcji w librusie

28.04
Temat:” Alchemik”- powieść parabola.
link do lekcji i materiały w librusie

27.04
Temat: Alchemik- powieść o wewnętrznej wolności.

Link do zdalnej lekcji na librusie.
Przeczytaj tekst ze strony 238 w podręczniku pt. „Alchemik”.

Zapisz skojarzenia do podanych terminów:
– największe kłamstwo świata
– Własna Legenda
– Dusza Wszechświata

24.04.
Temat: Piękno często bywa ukryte.

link do lekcji:
https://zoom.us/j/95036667374  

Materiały do lekcji w librusie.

23.04.
Temat: Wypowiedzenie i jego części. Utrwalenie.

Ćwiczenia str. 44-47 ( zeszyt ćwiczeń)
Ćwiczenia znajdują się również w pliku na librusie.

20.04.
Temat: Powstanie warszawskie widziane oczami zwykłego człowieka – fragmenty „Pamiętnika z powstania warszawskiego” Mirona Białoszewskiego. 

https://www.youtube.com/watch?v=6ofkuRFX32U 

17.04.
Temat: Szara naga jama – czy to powód do radości? Widzenia świata na podstawie wiersza Mirona Białoszewskiego

Link do lekcji:

https://zoom.us/j/97102785407?pwd=T0pNaTQxM0R5Z28wOFN3WXdIeEdLdz09 

Miron Białoszewski

Ach gdyby nawet piec zabrali…
Moja niewyczerpana oda do radości

Mam piec
podobny do bramy triumfalnej!

Zabierają mi piec
podobny do bramy triumfalnej!

Oddajcie mi piec
podobny do bramy triumfalnej!

Zabrali.

Została po nim tylko
szara
naga
jama
szara naga jama.

I to mi wystarczy:
szara naga jama
szara naga jama
sza-ra- na-ga- ja-ma
szaranagajama.

16.04.
Temat :  Czy można zachwycić się codziennością?

Link do lekcji:
https://zoom.us/j/99887931231?pwd=L1VFblE2WWJleW9nbmw5b1k5Nkhadz09   

  • Podręcznik str.270

Lekcja 15.04.
Link do zdalnej lekcji

3.04.
Temat: Odcienie i barwy miłości w „Syzyfowych pracach” Stefana Żeromskiego. kl.8

Pobierz całą lekcję: Odcienie i barwy miłości w „Syzyfowych pracach” Stefana Żeromskiego. kl.8

2.04.
Temat: Lekcja patriotyzmu na podstawie powieści S. Żeromskiego pt. „Syzyfowe prace”.

Pobierz całą lekcję: Lekcja patriotyzmu na podstawie powieści S. Żeromskiego pt. „Syzyfowe prace”.

 30.03., 31.03., 01.04
Próbny egzamin- j. polski, j. angielski, matematyka

(27.03) Temat: „Syzyfowe prace”- powieść dokument.

Pobierz całą lekcję:Syzyfowe prace – powieść dokument

(26.03.)Temat: Od mitu do dokumentu- „Syzyfowe prace”.

Pobierz całą lekcję: Od mitu do dokumentu- Syzyfowe prace

(25.03) Temat: Sztuka mówienia.
Przeczytaj uważnie tekst:

POBIERZ: Sztuka mówienia

Zadanie:[ w zeszycie] Przekształć fragment wierszowanego przemówienia Sędziego z Pana Tadeusza Adama Mickiewicza tak, aby powstała współczesna prozatorska wersja tekstu. Pamiętaj  o wszystkich charakterystycznych elementach tej formy.

5. Temat: Sprawozdanie z filmu i spektaklu.
Podręcznik, strona 112, 113, 114
Notatka w zeszycie, str. 113, ćw. 1
Zadanie domowe na środę (25.03.), str. 119, ćw. 9 [200 słów]

4. Temat: O ,,Balladynie”
Notatka: autor, miejsce akcji, czas akcji, bohaterowie, wydarzenia, gatunek i dlaczego taki, cechy dramatu
Zadanie: Balladyna – tragedia o żądzy władzy i naturze ludzkiej-rozprawka na poniedziałek.

3. Temat: Juliusz Słowacki tęskni za ojczyzną.
Str. 58-,,Hymn,, Krótka notatka, kto to Słowacki, w jakiej epoce żył i tworzył, co napisał.
Praca plastyczna: Przedstaw emocje, które towarzyszą człowiekowi w czasie długiej tułaczki.
Zadanie na maila: Opis przeżyć na podst. emocji i odczuć podmiotu lirycznego z wiersza. (150 słów)

2. Temat: Jan Kochanowski i jego świat wartości.
Fraszki:  Na dom w Czarnolesie, Na lipę, Na zachowanie, przypomnieć  sobie teksty(można z internetu), notatka w zeszycie: Co to jest fraszka, archaizm. I krótka notatka, jak Kochanowski (na podst. fraszek) postrzegał życie?

1.Temat: Życie na emigracji.
Wiersz str. 158, podręcznik. Notatka na podst. punktów 1,2,5 i 6, str.160
Zadanie domowe : kartka z pamiętnika zatytułowana: Tęsknię ok. 120 słów
Notatka w zeszycie, zadanie proszę przesłać na maila       retowi@interia.pl

Skip to content